zondag 30 juli 2017

Tomaat gevuld met tartaar van gedroogde tomaat




Echt een heel leuk voorgerecht. Op radio Mangiare volgde ik een gesprek met Niven Kunz, van Restaurant Niven in Rijswijk. Niven is 33 en heeft al bijna tien jaar een Michelin-ster. Hij legde dit receptje zo uit: verwijder het velletje van de tomaat en vul hem met een tartaar van gedroogde tomaten, zoals je de klassieke steak tartaar maakt. Serveer met een schuim van salie.
Nou, daar moest ik het er mee doen. En het werd lekker.


Ingrediënten:
Ronde tomaten
Semi gedroogde tomaten (ik had ze uit een zakje, dus zonder olie)
Klein augurkje (cornichon), fijngesneden
Gesnipperde sjalot
Peterselie
Kappertjes
Dijonmosterd
Worcestersaus
Zout en peper
(ik neem aan dat er geen rauw ei door moet)

Bereiding:
Ontvel de tomaten (laat het kroontje zitten) en snijd het kapje er netjes vanaf. Maak de tomaten leeg.
Hak alle overige ingrediënten, meng ze met de smaakmakers en vul er de tomaten mee.
Plaats het kapje er weer op.

De tomaten zouden geserveerd moeten worden met schuim van salie. Nu had ik geen soja-lecithine om dit te maken. Ik frituurde een paar blaadjes salie: verhit olie in een steelpannetje, frituur de salie heel kort, haal de blaadjes uit de pan en sprenkel er zeezout over.

(Naast de tomaten ligt een dun plakje rauwe koolrabi.)

.

Geen opmerkingen: