woensdag 30 mei 2012

Salade van avocado, palmharten, tomaat, limoensap en koriander




Ik weet nog precies waar ik was toen ik mij van een korianderhater tot een korianderliefhebber bekeerde, net zoals ik nog precies weet waar ik was toen ik hoorde dat Kennedy vermoord was en ook waar ik was toen de Twintowers werden aangevallen.

Op mijn standplaats Marokko vroeg ik herhaaldelijk wat die vieze groene blaadjes in mijn eten waren. C’est du persil, was dan steevast het antwoord. Nou echt niet, ik weet heus wel wat peterselie is, die Arabieren kennen het Franse woord zeker niet. Toen vroeg ik het een Franse actrice op haar retour, die permanent in Tanger woonde, maar dat is bijzaak. C’est du persil antwoordde ze schouderophalend. Ze zal wel in de war zijn van de kif, dacht ik, en liet het er verder bij zitten.

Twee jaar later, in Singapore verpestten die vieze groene blaadjes weer mijn vis. Ik vroeg de dame in ons gezelschap wat dat was. Parsley was haar antwoord. Ik gaf het op.

Veel en veel later, in Perpignan, liep ik over de markt en ineens bereikte een heerlijke geur mijn neus. Als een kat snoof ik haar op, deed een paar stappen terug om de bron te lokaliseren en kwam terecht bij een kruidenman. Wat is dat heerlijke kruid, mijnheer? C’est du persil Arabe, madame.

Nou zou ik nog een stichtelijke moraal willen meegeven, maar ik vrees dat niemand belangstelling heeft.




Ingrediënten
1 blik palmharten, uitgelekt en in plakken gesneden
1 avocado
3 eetlepels vers geperst limoensap
Kleine tomaatjes, gehalveerd
Lente-uitjes
Voor de liefhebbers gehakte koriander
Zeezout

Bereiding
  1. Leg de palmharten in een vergiet, spoel ze af en laat ze uitlekken,
  2. Snij de avocado in blokjes en meng met limoensap.
  3. Druk de ringen uit de dikke plakjes palmhart.
  4. Snijd de tomaatjes door de helft, of grotere in kwarten.
  5. Snijd de lente-uitjes en hak de koriander fijn.
  6. Meng alle ingrediënten in een kom en proef of het zuur en zout genoeg is.


Geen opmerkingen: