dinsdag 16 januari 2018

Vietnamese Pizza en Kroepoek - Experimenten met rijstvelletjes -





Google Vietnamese pizza en je ziet meteen dat het heel populair streetfood is. Het is leuk en makkelijk te maken. 

Je hebt nodig:
Rijstvelletjes (rice paper)
ei van kip of kwartel
gesneden lente-uitjes
geweekte gedroogde garnalen (ik verkruimelde wat trassi)
chilisaus
en eventueel nog smeerkaas zoals La vache qui rit (die hebben ze daar uit het Franse koloniale verleden)
en/of  Vietnamese worst, fijn gesneden.

Bereiding:
Traditioneel  worden ze op een barbecue gebakken, maar in de pan gaat het ook. Ik gebruikte mijn plaatstalen de Buyer pan.
  1. Verhit de pan op middelhoog vuur, leg er een rijstvelletje in, breek een ei erboven en spreid het gelijk over het rijstvelletje uit.
  2. Strooi er de gehakte lente-ui en de garnalen (trassi) over. Strijk er steeds met de bolle kant van een lepel over zodat alles gelijk verdeeld wordt.
  3. Voeg nog eventueel de andere ingrediënten toe.
Om aan tafel te eten serveer je ze op een bord in punten gesneden met apart een chili- en een tamarinde sausje.
Om gelijk op te eten spuit je er wat chilisaus over en vouw je de "pizza" dubbel of rol je hem op en verpak je hem in een stuk papier.



Kroepoek van rijstpapier uit het Rijks


Ik las dat Culy in het Rijks gefrituurde rijstvelletjes at als amuse van de Deense chef Kamilla Seidler, ze  woont in Bolivia, waar ze restaurant Gustu runt, van de makers van Noma. Ze wordt de beste vrouwelijke chef van Latijns-Amerika genoemd. Restaurant RIJKS haalde Kamilla naar Nederland, waar ze drie dagen lang als gastchef in de keuken stond.
Over het knapperig gefrituurde rijstvel was een saus van passievrucht gedruppeld en het was besprenkeld met poeder van krokante kippenhuid. Daarbij nog wat eetbare bloemblaadjes




En deze zijn van mij, met Hoishin saus


Bereiding:
Frituur een vel rijstpapier in een laagje hete olie en binnen enkele seconden zal het vel opbollen en krokant worden, zoals kroepoek. In deze video zie je hoe dat werkt.

Bestrooi de kroepoek met de gedroogde kruiden die je lekker vindt. Bijvoorbeeld paprikapoeder, furikake of hoishinsaus.



1 opmerking:

Clementine zei

Ik heb de Vietnameze pizza vandaag gemaakt. De eerste zonder vet, maar ik vond het verbrand smaken, daarna met een klein beetje vet in de pan, die vond ik wel lekker.