donderdag 1 juni 2017

Gekaramelliseerde groene pepers met balsamico azijn


Voor dit Italiaanse gerecht Friggitelli caramellati all'aceto balsamico nam ik milde Turkse groene pepers die in de Mediterraanse winkel per zak verkocht worden. De gekarameliseerde zoetzure pepers zijn lekker als hapje, bij licht vlees en tussen een broodje.

Dit is niet een echt recept, ik maakte het "a occhio", uit de losse pols.

Ingrediënten:
1 zak milde pepers
een ruime hoeveelheid olijfolie (ca. 4 el)
een ruime hoeveelheid balsamico azijn (een espressokopje)
2 hele tenen knoflook
een stukje chilipeper
zout
suiker, genoeg om over de pepers te strooien
zoveel water dat de pepers net onderstaan

Bereiding:
Doe alles bij elkaar in een grote koekenpan. Bak op middelhoog vuur tot al het water verdampt is en er een zoete dikke saus overblijft. De pepers moeten zacht zijn maar niet pap koken. Eet op kamertemperatuur of koud.

Ik weet niet hoe het kwam, maar nog voor ik het water in de pan deed ontplofte een peper en zaten de spetters donkerbruine balsamico azijn in de hele keuken en tegen het plafond. Misschien omdat ik een lelijk stukje had weggesneden in een pepertje en er een gaatje in zat? In ieder geval is het verstandig om een deksel bij de hand te houden.

Recept uit de Abruzzen van Un americana tra gli orsi


Geen opmerkingen: