vrijdag 3 februari 2017

Thaise Kipcurry van Nigel Slater

Thaise Kipcurry van Nigel Slater

Het recept is oorspronkelijk met eendenpoten, maar met kippenpoten kan het ook, zegt Nigel Slater. Ik zag tot mijn vreugde dat Nigel deze maand in de AllerHande staat met recepten met ingrediënten van Nederlandse bodem. Die ga ik vast en zeker maken, want hij is een van mijn favoriete koks. Jamie Oliver zei al ´Nigel is a bloody ingenious`. Hij verstaat de kunst om met eenvoudige ingrediënten en niet al te veel werk verrassende gerechten te creëren. Het volgend recept is uit The Guardian.


Ingrediënten voor 2 personen:
1 el arachideolie
Kippenpoten in 4 delen (2 hele poten)
2 El rode Thaise currypasta
2 tl kerriepoeder
250 ml kippenbouillon
1 blikje, 400 ml kokosmelk
2 tl Thaise of Vietnamese vissaus
1 el limoensap of naar smaak
Palm- of fijne witte suiker
200 gr bimi
Voor erbij: naanbrood
Bereiding:
  1. Bestrooi de kipdelen met zout en peper. Verwarm de olie in een diepe (hapjes)pan en leg de kipstukken erin en laat ze aan alle kanten lichtbruin bakken.
  2. Voeg de currypasta toe, roer op middelhoog vuur een paar minuten, voeg dan de kerriepoeder toe en daarna de kippenbouillon en kokosmelk en breng aan de kook. Zodra het aan de kook komt draai je het vuur laag en laat je de kip, met deksel op de pan, ongeveer 20 minuten sudderen.
  3. Roer er de vissaus, citroensap en de suiker naar smaak door. Voeg de bimi toe en laat 4 tot 5 minuten zachtjes koken tot de groente zacht is maar niet te gaar.
Serveer met vork en mes en lepel.




Ik vond het heel lekker, niet scherp of te uitgesproken van  smaak. Bovendien waren vrijwel alle ingrediënten deze week bij Lidl in de Aziatische week verkrijgbaar. Voor de kippenbouillon nam ik de gevogeltefond, ook van Lidl. Als er geen bimi is kun je broccoli in de lengte in dunne stengels snijden. Ik ga dit gerecht zeker vaker maken.


Geen opmerkingen: