vrijdag 23 december 2016

Kipsoepgroenten met piccalilly



Ik was een beetje grieperig en had behoefte aan troostsoep. Wat is er makkelijkere en troostrijker dan eigengemaakte kippensoep? Doe een kip, 3 stengels bleekselderij, 2 wortelen, 2 uien, peterseliestelen, peperkorrels, foelie, 2 laurierblaadjes en zout in een grote soeppan en giet er zoveel water bij dat het 1,5 cm onderstaat. Breng aan de kook, draai het vuur laag en laat zonder deksel op de pan trekken tot de kip van de botjes valt, in 1 tot 1 1/2 uur.
Haal de kip eruit, laat de soep inkoken tot het geconcentreerd en vol van smaak is. Zeef de soep en gooi de groenten weg.

Ho wacht even! Weggooien? Veel te lekker. Mijn guilty pleasure: de zachte hete soepgroenten in een diep bord scheppen en met een flinke lepel piccalilly verorberen.

Ik geniet van deze "Streekgroenten langzaam gegaard in huisgemaakte kippenbouillon met garnituur van klassieke Engelse saus".

Had ik maar meegedaan met de wedstrijd Lekker Vies van VPRO's Radio Mangiare. Nu heeft broodje bagger gewonnen.

Andere opmerkelijke combinaties die ik nog moet proberen zijn: tomaat met hagelslag (Ronald Giphart), zoete drop met zoute cashewnoten gelijk in je mond steken en een raketijsje gedoopt in de zoute zwart op wit (Manuela Kemp). Ik kan niet wachten.


Geen opmerkingen: