woensdag 21 december 2016

De uitslag van Lekker Vies is bekend: broodje bagger


Ondermeer Yvette van Boven - tv-kok en kookboekenschrijfster en Ronald Giphart - schrijver en lekkerbek hadden zitting in de jury van VPRO's Mangiare en, wat een eer,  Claudia Roden, de grande dame van de kookboeken was aanwezig.
De gerechten hadden een hoog spek-, frituur en gebakken kaas gehalte. Welk ingezonden recept zou het worden? De gebakken banaan met eieren en kaas, de overgare macaroni met pindakaas  of de arretjescake van een pak frituurvet met cacaopoeder?

Het werd het broodje met kaassouflé en pindakaas. Dus souflé met één f. Die met twee ff is het nette zusje dat je maakt met een béchamel en afbakt in ramequins. Daar hebben we het dus niet over, maar over een vette hap die je eet na het stappen.

De winnaar schrijft:
Broodje Bagger - Michiel Brouwer
"Tijdens het beluisteren van de finale van Het Diner hoorde ik over de nieuwe serie voor 2016: Lekker vies. Ik moest direct denken aan een snack wat ik vroeger (± 10 jaar geleden) regelmatig tijdens het stappen in Noordwijk nuttigde, namelijk een broodje bagger. Een viezere naam voor een broodje bestaat volgens mij niet en ik voelde me geroepen om dit recept met jullie te delen.
Zo'n broodje bagger, bij voorkeur uitgesproken op z'n Haags, dus een "broodjûh baggâh", bestaat uit een wit puntje met een kaassouflé met daaroverheen een flinke schep pindassaus. Ik heb er ook echt alleen maar van gehoord in het Noordwijkse en volgens mij stond het ook niet officieel op de kaart van de desbetreffende snackbar. Hij begreep in ieder geval direct wat ik wilde hebben, toen ik het voor de eerste keer bestelde.
Ik weet niet of het door mijn gemoedstoestand kwam destijds, maar ik vond het héérlijk."

Michiel gaf toe dat hij voor de wedstrijd de kaassouflé zelf gemaakt had, dus dat scheelt. In ieder geval vond ik het echt vies. De tweede plaats, soep van loempia, die hier staat, vond ik wel lekker.

En of Claudia Roden een guilty pleasure had? Je kunt haar wakker maken met geroosterd brood met tomaat, ansjovis en olijf.
En Ronald Gipart houdt van tomaat met chocoladehagelslag.

En of ik een guilty pleasure heb? Ja, daar kwam ik vandaag achter. Helaas te laat om in te sturen. Komt morgen op dit blog.


Geen opmerkingen: