maandag 4 juli 2016

Voorjaarsmisosoep met kip en boekweitnoedels






Ingrediënten:
700 gr kippendijvlees zonder vel
peper en zout
2 el olie
2 tenen knoflook, kleingesneden
2 tl geraspte gember
1 el mirin of sherry*
1 el suiker*
1 el lichte sojasaus of tamari*
60 ml witte miso of meer naar smaak*
250 gr soba (Japanse boekweit noedels)
250 gr peultjes of sugar snaps, schoongemaakt
2 liter water
2 middelgrote preien, het witte en lichtgroene gedeelte kleingesneden
150 gr jonge spinazie
Ter garnering Aziatische basilicum of shiso, in reepjes gesneden


Laat ik vooropstellen dat ik niet thuis ben in de Japanse keuken. Wat ik me kan herinneren van mijn Japanse verblijven waren de bentoboxen in de trein (ik wist toen nog niet dat die zo heetten), de Kobe steaks en dat ik de Japanners onder tafel dronk - maar daar is niet zo veel voor nodig. Kanpai! - bottoms up!

Dus heb ik met dit recept gestecheld en het hele rijtje met * vervangen door Misosoep pasta van de Lidl (Aziatische week) waar dezelfde ingrediënten in zitten inclusief de sake.  Volgens mij ook bij AH en Jumbo te koop.

Bereiding:

  1. Bestrooi de kippendijen aan alle kanten met zout en peper. Zet een zware pan op halfhoog vuur en giet er de olie in. Leg er de kippendijen in en bak ze 3 - 4 minuten, zonder ze bruin te laten worden. Draai ze bak de andere kant 2 minuten.
  2. Voeg de knoflook en de gember toe en fruit zonder bruin te laten worden. Voeg nu de zakjes misopasta of alle ingrediënten met een * -  behalve de witte miso - toe met 2 liter water. en laat 20 minuten op laag vuur trekken. Zet het vuur uit. Haal de kippendijen uit de pan en snij ze in stukken van 1/2 ã 1 cm. Doe ze terug in de pan.
  3. In een andere pan kook je de boekweit noedels volgens de aanwijzingen op de verpakking. Laat ze niet te zacht worden, doe ze in een bak met koud water en was ze nogmaals heel heel goed onder de koude kraan. Laat uitlekken. (Je kunt ze straks zonodig nog even in heet water leggen).
  4. Nu zou je in een aparte pan de peultjes en prei moeten blancheren en in ijswater moeten leggen, dan blijven ze mooi groen. 
  5. Serveren: Verwarm de soep, maar laat ze niet koken. Los de witte miso op in een beetje warme bouillon (als je de kant en klare misosoep pasta niet hebt gebruikt) en roer door de soep. Voeg de spinazie toe en laat de blaadjes een beetje slinken, daarna voeg je de prei en peultjes toe. Verdeel de noedels over 6 voorverwarmde kommen en lepel er de soep over. Garneer elke kom met basilicum en of shiso.
Het was heel smakelijk, ook de soba noedels. De volgende dag heb ik er nog een geweekte in reepjes gesneden gedroogde Shitake aan toegevoegd. 

Recept David Tanis




Geen opmerkingen: