dinsdag 3 mei 2016

De ultieme gebraden kip?

Ik ben de tel kwijt geraakt hoe vaak ik een recept voor 'de' perfecte kip uit de oven gelezen en gemaakt heb. Ze zeggen allemaal de lekkerste te zijn.  Culy berichtte over een vergelijkend onderzoek van Buzzfeed:
Eerst wat achtergrondinformatie: de 'makers' werden uitgekozen op basis van ervaring, kennis en eventuele faam op het gebied van geroosterde kip. De deelnemende recepten waren van Glamour Magazine, Jamie Oliver, Julia Child, The Food Lab door Serious Eats, Judy Rodgers van Zuni Café (haar kip is wereldberoemd onder foodies en koks door heel Amerika), Martha Stewart, The Pioneer Woman en tot slot Thomas Keller.
De acht verschillende recepten werden per twee blind verdeeld in 'wedstrijden'. De kippetjes werden precies bereid zoals het gekozen recept voorschreef, waarna ze blind werden geproefd.
Na drie rondes bleek de absolute winnaar het recept van Thomas Keller te zijn. Met een knapperige huid, sappig en smaakvol vlees, weinig ingrediënten en tot slot een lage kooktijd bleek dit verreweg de beste kip te zijn. Ja, die van Julia Child kwam er zeker bij in de buurt, maar toch was het vlees van Keller nét iets lekkerder..


HET RECEPT: hier staat het

Verwarm je oven voor op 225 graden. Haal de kip tenminste 45 minuten van te voren uit de koelkast. Droog goed met keukenpapier, zowel van binnen als van buiten. Hoe minder stoom ervan afkomt, des te droger de oven wordt wat resulteert in een nog knapperigere huid.
Kruid de binnenkant van de kip met peper en zout en bind hem op met slagerstouw.  Hierdoor gaart de kip meer geleidelijk.
Besprenkel de kip met veel zout (een eetlepel grof zout) en zorg dat overal evenveel zit. Breng verder op smaak met peper. Leg de kip in een ovenschaal, borst omhoog, (op een grilrekje) en schuif hem in de voorverwarmde oven. Rooster tot hij gaar is, zonder vet, in ongeveer 50-60 minuten.
Haal de schaal uit de oven. Laat een kwartier rusten opdat de sappen de vogel mals houden in plaats dat zij bij het snijden op de plank weglopen.

Dit was hem dan. Ik vond hem wel goed, maar zo geweldig uitzonderlijk nou ook weer niet. Door het stijf opbinden bleef het vlees aan de binnenkant van dijen bleek.

1 opmerking:

Clementine zei

Nee ik vind het ook niet zo uitzonderlijk als recept. Zo maak ik hem ook altijd, maar ik doe er wel een beetje olie over. Hij werd dan wel knapperig. Jij vond hem toen lekker en dacht dat het kwam omdat ik een heteluchtoven had. In mijn nieuwe oven heb ik nog niet een "normale" kip gemaakt.