vrijdag 6 november 2015

Raapstelensoep uit Galicië



In Galicië, in de buurt van Santiago de Compostella, at ik onlangs een heerlijke sopa de grelos. Grelos zijn een specialiteit van Galicië en het noorden van Portugal. Verder zijn ze in Spanje en, zover ik weet, in Frankrijk en Italië niet bekend. De rapen worden in de zomer geplant en de bladeren worden in de herfst en winter geoogst.


Toen ik vorige week, terug in Nederland, op de markt hele grote raapstelen van zo'n 50 cm zag, had ik meteen zin om deze Galicische soep na te maken. En hij is goed gelukt, hij was weer lekker.

Ingrediënten:
1 ui, gehakt
1 teentje knoflook, gesneden
een paar wortels, in plakjes gesneden
een paar stukjes knolselderij*
3 à 4 vastkokende aardappels, in blokjes gesneden
2 bossen grote raapstelen
1 liter runderbouillon
olijfolie
eventueel piment d'espelette

Bereiding:

  1. Bak in een lepel olijfolie de gesneden ui, knoflook, stukjes knolselderij en plakjes wortel zachtjes aan. 
  2. Voeg de aardappelstukjes erbij en schenk er de bouillon over (mag koud zijn, uit een potje). Breng aan de kook.
  3. Was de raapstelen en snijd de bladeren in grove stukken (de stelen worden hier niet gebruikt). Wanneer de aardappelstukjes een beetje zacht zijn, de raapstelen toevoegen en laten koken tot ze naar smaak gaar zijn.
  4. Dien op, eventueel met wat piment d'espelette en een sliertje olijfolie.
En oh ja, ik had er een beetje gele kleurstofpoeder doorheen gedaan, zoals ze in Spanje doen. Want daar houden ze niet van bleke soep.



* Ik heb meestal in de diepvries wat WUPS, gesneden wortel of peen en selderij  (bleekselderij en geblancheerde knolselderij). De U is van ui, en die heb ik natuurlijk altijd vers.

Van de stelen van raapstelen heb ik 2 dagen later weer soep gemaakt, maar nu gepureerd.




Geen opmerkingen: