vrijdag 13 november 2015

Halloumi met een snelle zoete chilisaus van Nigella Lawson




Ik kan me geen boek of serie van Nigella Lawson herinneren waarin geen avocado of Halloumi voorkomt. Ook in haar nieuwe kookboek Simply Nigella heeft ze het weer over haar favorieten avocado - zie het recept van 12 november - en halloumi, het Cyperse piepkaasje dat tegenwoordig ook bij Albert Heijn in het schap ligt.


Nigella zegt: 
'Toen ik eens halloumi omschreef als ‘zoute polystyreen’ dachten de mensen dat ik er minachtend over dacht. Niets is minder waar. Er is zo iets aantrekkelijks aan deze piepkaas, dat ik ze altijd op voorraad mijn ijskast heb. Meestal gebruik ik ze als vegetarische bacon, drooggebakken in een hete pan en vervolgens bekroond met een zacht gekookt eitje (ik pel liever een ei, al is het gloeiend heet, dan het te pocheren). Maar het idee voor dit recept kreeg ik op een avond toen ik zin kreeg om tegenwicht te bieden aan de aantrekkingskracht van het zoute van de halloumi met iets heets en zoets.'

Voor 2 personen:
3 verse rode chilipepers
2 el vloeibare honing
1 limoen, gehalveerd
1 stuk halloumi à 225 g
slabladeren naar keuze
extra vergine olijfolie naar smaak


Bereiding:


  1. Snijd 2 chilipepers met zaad in ringetjes. Verwijder van de derde de zaadjes en snijd de peper in kleine stukjes (dit om de volle scherpte te krijgen; verwijder desgewenst meer zaadjes). Doe de pepers in een kleine pan met dikke bodem, samen met de honing, en knijp er 1 theelepel limoensap van een limoenhelft boven uit. Zet de pan op de kleinste pit van het fornuis en breng de inhoud aan de kook. Zet het vuur laag en laat alles 4 minuten sudderen. Roer regelmatig en houd de pan in de gaten, anders schuimt de inhoud over de rand. Neem de pan van het vuur. 
  2. Leg op twee borden enkele slabladeren en schenk hier net zoveel olie over als je wilt. Snijd de ongebruikte limoenhelft in parten en leg desgewenst op elk bord een partje. 
  3. Snijd het blok halloumi in 8 stukken en verhit een koekenpan met dikke bodem of grilpan. Leg de plakken in de hete pan en bak ze zonder olie 30-60 seconden, tot de onderkant bruine strepen heeft; keer de plakken om en bak de andere kant tot die hier en daar bruin is. Leg de halloumi op de sla en lepel de lippenstiftrode stukjes chilipeper in hun honingglazuur over de kaas. Eet het gerecht direct. Zo makkelijk is het.


De honing-chili was erg lekker. De plakken halloumi had ik voor de helft dunner kunnen snijden, nu piepten ze behoorlijk.





Geen opmerkingen: