woensdag 1 juli 2015

Grieks garnalenpannetje met feta


Iets Grieks vandaag, garides saganaki. Garides zijn garnalen en saganaki is een pannetje. Het is een mezze, een klein hapje dus, dat opgediend wordt in een klein pannetje. Ik at het als hoofdgerecht.

Ingrediënten 
voor 6-8 personen als een hapje
voor 2-4 personen als een hoofdgerecht
ongeveer 16 middelgrote rauwe garnalen
5 el olijfolie
3 bosuitjes, fijngesneden
5 tenen knoflook, fijngehakt
1 blik tomatenstukjes
bosje peterselie
zout en peper
150 gr feta, verbrokkeld

Bereiding:
  1. Pel de garnalen, maar laat het staartje er nog aan. Verwijder het darmkanaal.
  2. Verhit de olie in een koekenpan en bak de ui op middelhoog vuur tot de ui zacht is. Voeg de knoflook toe en bak tot het lekker begint te ruiken, voeg dan de tomaten, de helft van de peterselie en zout en peper toe. Doe een deksel op de pan en laat een minuut of 10 sudderen.
  3. Roer de garnalen door de saus. Doe weer de deksel op de pan en laat 3 à 4 minuten sudderen. 
  4. Meng de feta door de saus, doe de deksel weer op de pan, en sudder tot de feta zacht is, zo'n 5 minuten, schud een paar keer met de pan.
  5. Garneer met de rest van de peterselie.

Ik vond het wel lekker, maar er ontbrak nog iets aan. In andere recepten voor de garides saganaki worden de garnalen met ouzo afgeblust, gaat er een pittige groene peper doorheen en op het laatst wat citroensoep over. Een pepertje en wat citroensap lijken me wel een oppepper.

Recept van Tessa Kiros uit

Ik zie nu dat ik ze al eerder heb klaargemaakt en ze toen lekkerder vond. Klik hier voor het recept.

Geen opmerkingen: