dinsdag 30 september 2014

Sappige tonijn uit de oven

Sappige tonijn uit de oven met tomaat, oregano,  knoflook en kappers

Meestal staat in de recepten: grill de tonijn om en om als een biefstuk, de binnenkant moet nog roze zijn. En dat is ook zo, bij spartelverse tonijn. Maar bij diepvries tonijn of tonijn uit verre landen, vacuüm verpakt met een onnatuurlijke kleur, vind ik de tonijn vaak toch droog worden.

Ik bedacht de volgende methode, en die bevalt goed.

Ingrediënten voor 4 personen:
2 blikken gehakte tomaten of 400 gram verse tomaten, geschild en gehakt.
1 fijngehakte teen knoflook
1 eetlepel kappers
1 theelepel oregano (gedroogd) of 1 eetlepel vers gehakte oregano
zout naar smaak
vers gemalen peper
4 plakken tonijn van ongeveer 150 gram per stuk (diepvries tonijn langzaam ontdooid in de koelkast)
10 cl olijfolie

Bereiding : 
Verwarm de oven voor op 220°C

  1. Vermeng de tomaten, de knoflook, de kappers met de oregano en het zout en de peper in een grote kom.
  2. Spoel de tonijn af en droog daarna af met keukenpapier.
  3. Gril de tonijnplakken aan één kant in de hete grillpan tot ze mooie grillstrepen hebben.
  4. Giet de helft van de olie in een vuurvaste schaal en leg de plakken tonijn naast elkaar in de schaal, grillstrepen boven.
  5. Doe het tomatenmengsel over de tonijn en besprenkel met de rest van de olie.
  6. Dek de schaal af met aluminiumfolie.
  7. Zet de schaal circa 10 minuten in de hete oven. De juiste oventijd is afhankelijk van de dikte van de moten; de tonijn moet net gaar zijn.

2 opmerkingen:

Anoniem zei

Hallo Jannie,
De 1e reactie zie ik, vreemd want er zijn zo weinig recepten te vinden met tonijn uit de diepvries!
Mijn man en ik vonden dit recept heel lekker. Ik had geen kappertjes maar in plaats daarvan een cornichon fijngehakt, was een prima vervanger. Erbij groene gegrilde asperges en tortellini. We hebben heerlijk gegeten!

Jannie zei

Wat leuk om te horen! En met de gegrilde asperges en tortellini, heerlijk!