zondag 31 augustus 2014

Djej msharmal, milde kip uit Marrakech





Zo gaat het meestal. Je komt terug van vakantie en je staat enthousiast in de keuken met de potjes aangeschafte kruiden en een kookboek van het land, want je wilt het vakantiegevoel vasthouden. Zo kun je op dit blog precies nagaan wanneer ik in Griekenland, Cuba of Sri Lanka was. Daarna komt de herfst en de boerenkool en staan de potjes vreemde kruiden te verstoffen,

Maar toen in in de NRC het stukje van Janneke Vreugdenhil las dat ze de lekkerste djej msharmal ooit in de Jardin Majorelles in Marrakech at, een weelderige subtropische tuin waarvan Yves Saint Laurent mede-eigenaar is, was ik er gelijk in gedachten weer terug:

Jardin Majorelles, met het blauw dat Yves Saint Laurent zo inspireerde

 . 

Het café in de Jardin Majorelles waar wij -ik en mijn
  zus van 
leblogdeclementine - een salade marocaine aten

en ik kreeg zin om de kip te maken. Het is een vrij neutraal recept, zonder de usual suspects zoals gemalen komijn, koriander of raz-el-hanout. De smaakmakers zijn vooral de ingemaakte citroen en de olijven.


Ingrediënten:
¼ theelepel saffraandraadjes
olijfolie
4 kippendijen 
2 middelgrote uien, fijngesneden
2 teentjes knoflook, fijngeraspt
2 cm gemberwortel, fijngeraspt
350 ml kippenbouillon (of water)
1 gepekelde citroen (Mediterraanse winkel)
sap van 1 (gewone) citroen
100 g paarse of zwarte olijven, met pit (Er zijn speciale tajine olijven)
een handje koriander, fijngehakt
een handje platte peterselie, fijngehakt

Bereiding:


  1. Week de saffraan 10 minuten in 2 eetlepels heet water.
  2. Bestrooi de kipdelen rondom met zout en versgemalen peper.
  3. Verhit de olijfolie in een tajine of stoofpan. Als je een aardewerken tajine gebruikt, begin dan op heel laag vuur en voer de warmte langzaam op (zo voorkom je barsten of breken). Fruit hierin zachtjes de ui met een snuf zout. Voeg na 10 minuten de knoflook en gember toe, fruit een minuutje mee en voeg dan het saffraanwater toe. 
  4. Leg de stukken kip naast elkaar in de pan en schenk er de bouillon (of het water) bij. Breng alles aan de kook, draai het vuur laag en laat de kip afgedekt zo’n drie kwartier stoven. 
  5. Draai de stukken kip halverwege de stooftijd om, en voeg zo nodig extra water toe.
  6. Snijd de gepekelde citroen in kwarten en verwijder het vruchtvlees. Snijd de schil in heel dunne reepjes.
  7. Voeg de reepjes citroenschil, de olijven en de helft van het citroensap toe en laat nog tien minuten sudderen.
  8. Controleer of het vocht voldoende is ingekookt om als saus te dienen. Haal zo nodig de kip uit de pan en reduceer het vocht op wat hoger vuur.
  9. Proef en maak de saus verder op smaak met zout, versgemalen zwarte peper en citroensap.
  10. Leg de kip terug in de pan en bestrooi de tajine voor het serveren met de groene kruiden

Was weer lekker. Ik ga weer eens de recepten van de kookcursus in Marrakech opzoeken.

1 opmerking:

Clementine zei

Wat toevallig toch dat we tegelijk ongeveer hetzelfde recept hebben gemaakt, zonder met elkaar te overleggen. Dat is trouwens niet de eerste keer. Ik heb het afgelopen maandag klaargemaakt, maar ik heb nog zoveel achterstand op mijn blog dat het nog wel even zal duren voordat mijn uitvoering van het recept gepubliceerd wordt.