woensdag 9 juli 2014

Auberginekaviaar met geitenkaas


Van een grote aubergine heb ik de afgelopen dagen nu drie gerechten gemaakt, waarvan dit het derde is. Ik dacht dat ik auberginekaviaar al lang op mijn blog had staan, maar ik kan het niet meer terugvinden.
Allez, normaal maak je het met knoflook, zwarte olijven, peper en zout, citroensap en olijfolie.  Doe je er tahin en komijn doorheen, heb je baba ganoush. Maar deze keer maken we het nog lekkerder.

Ingrediënten voor 4 tot 6 personen:
3 aubergines (750 gram)
2 tenen knoflook, gepeld en grofgehakt
snuf zeezout
75 gr romige geitenkaas
ca 4 el extra vergine olijfolie
versgemalen peper


Bereiding:
Verwarm de oven voor op 200 graden celsius.

  1. Prik de aubergines rondom in met de punt van een scherp mes en leg ze in een ovenschaal. Zet de schaal ca. 45 minuten in de oven tot de aubergines volledig gaar zijn. Neem ze uit de oven en laat ze afkoelen. Halveer de aubergines in de lengte, schep er het vruchtvlees uit en doe het in een grote kom. Prak het met een vork of meng met een staafmixer tot een grove puree.
  2. Doe de knoflook en een snufje zeezout in een vijzel en stamp tot een pasta.
  3. Voeg de geitenkaas toe en stamp weer tot een pasta.
  4. Schep deze pasta door het geprakte auberginevruchtvlees. Roer er dan geleidelijk net zoveel olijfolie door tot u een homogene, smeerbare pasta hebt. Proef en breng op smaak met zout en peper.

Serveer met geroosterd brood dat u met olijfolie hebt ingekwast.
Recept van Chateau in St- Julien-de-la-Nef in de Franse Cévennes. 

Geen opmerkingen: