vrijdag 9 mei 2014

Vis met paprikasaus van Rick Stein


Het is een voortreffelijke paprikasaus die goed past bij bijvoorbeeld gegrilde tonijn en zeeduivelfilets. Op mijn buurtmarkt hadden ze die niet en heb ik dorade filets genomen. Ook lekker.

Ingrediënten voor de de paprikasaus:
600 ml visbouillon
85 ml droge vermout (Noilly Prat of Martini, de groene fles)
 flinke snuf saffraan
2 à 3 rode paprika's
85 ml olijfolie
15 ml balsamico-azijn
zout en gemalen peper
1 tl roomboter

Bereiding:
  1. Visbouillon, saffraan en vermout in een pannetje ca. tot een ¼ inkoken.
  2. Paprika's ontvellen (onder de grill blakeren, even afkoelen, of door de lengte snijden en 20 minuten met de bolle kant boven in een oven van 200⁰).
  3. Maak van de olijfolie, peper en balsamico-azijn een dressing.
  4. Als de bouillon genoeg is ingekookt, doe je de gehakte paprika's en de olijfoliedressing erbij.  Koken.
  5. Als ze zacht en gaar zijn, met staafmixer even allemaal extra fijn te maken. 
  6. Nu komt het erop aan: blijven inkoken tot de smaak oké is. Volgens kookboek: scherp, maar niet te scherp, zout, maar niet te zout. 
  7. Als de smaak goed is, klont koude roomboter erdoor doen om de saus wat dikker te maken. Van het vuur halen.
Voor de doradefilets heb ik het recept van Herman de Blijker gebruikt:

op de huid in hete olijfolie bakken, tegen de bodem van de pan drukken en daarna, huid boven, op ingevette schaal op 160⁰ in de oven.

Ik had veel te veel paprikasaus. Die heb ik ingevroren, zo ben ik de volgende keer lekker snel klaar.



Geen opmerkingen: