woensdag 26 februari 2014

Biefstuk met paprika uit Peru, de lomo saltado

Lomo saltado uit Peru

Moestuin. Alle hedendaagse kookboeken gaan uit van de seizoenen en zelfs van de eigen moestuin. Zonder moestuin lijk je bijna niet meer te kunnen koken, staat in de NRC van afgelopen weekend. Ik weet dat het niets voor mij is. Ik hoef alleen maar naar de verwijtende blik van mijn enige kamerplant te kijken omdat ik hem drie weken geen water heb gegeven. En waarom zou je moeilijk doen als Appie de groenten afgepast, gewassen en gesneden aan je deur komt afleveren? Dat is toch evolutie, daar hebben we eeuwen over gedaan.

Maar toen kwam, zoals we tegenwoordig zeggen, het scharnierpunt in mijn denken.
Ferran Adrià. die van het Spaanse restaurant El Bulli, heeft de Peruviaanse keuken ontdekt en opende in Barcelona het Japans-Peruviaanse restaurant Pakta. In zijn kielzog vertrokken de andere Michelin koks die er toe doen naar Peru en langzamerhand begint de trend naar Nederland over te waaien. Er worden zelfs koks uit Peru ingevlogen. Volgende maand kookt Francisco Rodriguez van het beste restaurant in Zuid Amerika in de Karpendonkse Hoeve in Eindhoven.

Maar wat maakt die Peruviaanse keuken zo speciaal. Nou dat zijn de ingrediënten die we hier niet kunnen krijgen. Zoals de aji amarillo, de aji limo en de olluco. Maar je kunt de zaden wel bestellen bij www.peperzaden.nl

Ik droom van een tuin vol pepers in exotische vormen, kleuren en smaken.
Voorlopig moet ik het nog met de gewone paprika doen.

Ingrediënten:
1/2 kg biefstuk in reepjes gesneden
3 middelgrote uien, in acht stukken gesneden
1 kg aardappel of zoete aardappel, geschild en in frieten gesneden
4 aji amarillo, maar dat wordt dus een grote gele paprika, in repen gesneden
4 ontvelde tomaten in 8 stukken gesneden
2 el gehakte peterselie
1 el rode wijnazijn
2 el sojasaus
1 kopje olie
1/2 lepeltje limoensap
peper en zout

Bereiding:

  1. Bak in een pan in een half kopje goed hete olie de biefstukreepjes. Schep ze eruit en zet ze opzij.
  2. Bak in dezelfde olie de in dikke repen gesneden ui en de tomaten. De ui mag niet te zacht worden. Voeg de gehakte peterselie toe, peper en zout, de paprika, sojasaus en azijn. Bak 2 minuten. De tomaten moeten hun vocht afstaan, maar mogen niet tot pap koken.
  3. Voeg het vlees weer toe en de citroensap. Meng goed door.
  4. Bak apart de frieten in een 1/2 kopje hete olie tot goudbruin. Laat uitlekken op keukenpapier.
  5. Leg de frieten in het midden van het bord met het vlees er bovenop. Bestrooi met peterselie.

De Peruvianen eten er rijst bij.

De combinatie met de sojasaus en de rode wijnazijn vond ik lekker.

Recept uit Chef al paso






Geen opmerkingen: