maandag 13 januari 2014

Maleisische salade



Ik at in een Chinees restaurant heerlijke, frisse en knapperige Maleisische salade. Nu op zoek op internet voor het recept. Dat was niet makkelijk, maar ik heb er wel van geleerd over deze zoetzure salades, de acars. Over het nyonya recept dat ontstond uit een mix van overleveringen van de recepten van de moeders van de Chinezen uit toenmalig Brits Maleisië en de inwoners van het toenmalige Nederlands Java. Maar welk recept Maleisische salade moest ik nu hebben? Het nyonya recept of dat met Chinese, of met Indonesische of zelfs met Indiase invloeden? Met of zonder garnalenpasta, met of zonder tamarinde? De salade die ik at was licht en fris, dus probeerde ik dit recept met en zonder ananas. Met ananas vond ik het lekkerst.


Ingrediënten:
300g komkommer (1 st.)
1 theelepel zout voor komkommer
100g wortelen
2 eetlepels plantaardige olie
4 dunne plakjes gember, julienne gesneden
½ theelepel mosterdzaad
1 theelepel kurkuma poeder
½ theelepel chilipoeder
½ tl suiker
¼ theelepel zout
2 el Chinese rijstazijn
eventueel ananas (kan uit blik)

Bereiding:
  1. Halveer komkommers in de lengte,  en verwijder de zachte kern.Snijd in 3.5cm lange dunne ‘frietjes’..
  2. Meng 1 theelepel zout in komkommer, zet 15 minuten in een vergiet weg. Knijp er zoveel mogelijk vocht uit. (In Singapore droogt men de komkommerstaafjes in de zon).
  3. Snijd de wortelen in 3,5 cm lange dunne ‘frietjes’ en zet apart.
  4. Verhit olie in een diepe pan of wok en sauteer gember en mosterdzaad tot het mosterdzaad popt.
  5. Roer de kurkuma en chilipoeder erdoor, voeg dan de komkommer, wortel, suiker en zout erbij en bak het nog eens 2 minuten. Zorg dat het niet te gaar wordt. Draai het vuur uit, voeg de azijn toe en meng goed. Roer de stukjes ananas en het sap erdoor.
  6. Doe het zoetzuur in een pot en laat een nacht in de koelkast staan.

Geen opmerkingen: