donderdag 16 januari 2014

Erwtensoep zonder vlees




Basic recepten pleeg ik niet om mijn blog te zetten. Dit blog is tenslotte opgezet om nieuwe recepten aan mijn zus in Zuid Frankrijk en visa versa door te geven. Maar nu maak ik even een uitzondering. Onlangs waren wij in Amsterdam uitgenodigd en kregen wij erwtensoep. Ik had nog nooit zo'n lichte en mooi lichtgroene erwtensoep gegeten. Het smaakte zó lekker. Misschien dat de omgeving daaraan bijdroeg, een karaktervol huis waar je door de keukendeur gelijk het Vondelpark inwandelt, de schilderingen van het paradijs op de keukenkasten en de hartelijke ontvangst.


Ingrediënten:
500 gr spliterwten
2 stukken prei, groene gedeelte
2 wortels
2 uien
1/4 knolselderij
1 laurierblad
bladselderij
2 bouillonblokjes
peper, zout, eventueel selderijzout

Bereiding:
  1. Doe 2 liter water, bouillonblokjes, spliterwten, de ui en het laurierblad in een grote pan. Breng het geheel 45 minuten aan de kook, roer regelmatig en schep het schuim weg.
  2. Snij ondertussen de prei, wortel en knolselderij en voeg deze toe aan de soep.
  3. Laat het geheel vervolgens 30 minuten zachtjes  gaar koken.
  4. Voeg naar smaak peper, zout, selderijzout toe.


Ik weet niet of dit de erwtensoep is die ik bij hen at, maar ik vond het lekker. Stamppot boerenkool maak ik nooit zonder vlees en bouillon van varkensribbetjes en hutspot maak ik nooit zonder vlees en bouillon van klapstuk, anders vind ik er niets aan. Maar met erwtensoep heb je geen vlees vlees nodig. Al die soorten groenten geven genoeg smaak af. Trouwens, ik las dat erwtensoep zonder vlees is, en snert met vlees. Maar daar zullen de meningen wel over verdeeld zijn.

Geen opmerkingen: