vrijdag 26 juli 2013

Spaanse tuinbonen met doperwtjes en spekjes

Tuinbonen met doperwtjes, spekjes, witte wijn en munt


Simpele ingrediënten, maar wat was het lekker. Ik kocht bij La Casa del Jamón, de vleeswarenafdeling van de grote supermarkt Escudero in La Jonquera, aan de Spaans-Franse grens, een stukje vetspek van het Iberico varken, de Spaanse pancetta. Dit spek is gezouten, gekruid en onder druk van gewichten in kelders gerijpt.
Hiermee maakte ik Pèsols i faves ofegats, een recept uit de Catalaanse keuken.


Verder kocht ik daar ook nog heerlijk gekruide semi-droge bloedworstjes om te grillen en natuurlijk verrukkelijke ham. En alles bij elkaar voor zo'n laag bedrag dat ik mijn ogen niet kon geloven.





Spaanse tuinbonen
Ingrediënten:
Tuinbonen
Doperwtjes
Spek (niet gerookt) in blokjes
lente-uitjes
verse knoflook
1 takje munt
klein glaasje (zoete) wittewijn
suiker
olijfolie



In principe moet je  natuurlijk alles vers van het land hebben. Maar met de bonen van Bonduelle was het ook heel lekker.

Bereiding:
  1. Bak het spek bruin. Doe dan de gesneden ui erbij en bak zachtjes 7 min. Daarna de verse knoflook en nog 2 min. bakken.
  2. Voeg het zout en de wijn toe, zet het vuur hoger en laat de wijn inkoken.
  3. Voeg de (bevroren) tuinboontjes en erwtjes toe. Doe er zoveel water bij dat ze onderstaan. Voeg ook het snufje suiker en het takje munt toe. Kook 30 minuten (voor verse boontjes).
  4. Decoreer met een blaadje munt.


Recept uit





1 opmerking:

Clementine zei

Lekker muziekje
Ik heb alle ingredienten in huis en ik ga dit recept morgen maken. Ik heb nog een stuk spek liggen, kijken of het nog goed is.