donderdag 24 januari 2013

Italiaans gestoofde kool




Er ligt nog steeds sneeuw, dan heb je geen zin in courgettes en aubergines, maar in kool en bonen. Op zoek in de cucina povere recepten van de Italianen, want die weten van weinig iets lekkers te maken, kwam ik op Verze sofegae, een koolgerecht uit de Veneto, oorspronkelijk alleen maar in eigen vocht gestoofde kool in een goed afgesloten pan. Je kan de kool optuigen met extra ingrediënten, zodat hij minder pover wordt.

Ingrediënten:
1 groene of savooie kool
100 gr ontbijtspek of pancetta
1teentje knoflook
1 takje rozemarijn
1 glas witte wijn
Eventueel varkensworstjes

Bereiding:

  1. Schaaf de kool in dunne reepjes, bijvoorbeeld op de mandoline.
  2. Maak een haksel van het spek, de knoflook en de rozemarijn. 
  3. Bak het haksel en bak ook de worstjes mee.
  4. Roer er de koolsliertjes door.
  5. Laat ongeveer twee uur stoven in een goed afgesloten pan. Of leg een bord op de kool en verzwaar het met een met water gevuld blik.
  6. Roer af en toe door en pas op dat de kool niet aan de pan plakt. Voeg halverwege een glas witte wijn toe en eventueel een bouillonblokje. De kool ziet er uiteindelijk bruin uit, maar het smaakt beter dan het eruit ziet.



1 opmerking:

Clementine zei

Oh ja, dit is echt een recept voor mij ! Als het koud is (het is hier nu 10° overdag) dan heb ik zin in koolgerechten, lekker stoven. Ik heb nog Unox rookworst liggen uit Holland en volgende week komt er hutspot op tafel met draadjesvlees en rookworst. Kuiltje maken in de hutspot en lekker veel sjuuuuuu !
En dit week-end ga ik 3 dagen shoppen in Spanje, o.a. in Blanes, daar zit een Appie Hein. Daar ga ik vast het een en ander kopen, misschien die chinese tomatensoep van Simon. Ga ik ook een die grijze soep maken ! En een pot Calvé pindakaas voor satésaus en misschien nog veel meer.