zaterdag 20 oktober 2012

Rijst met tomatensaus en gebakken ei


De Italiaanse cucina povere, de armeluiskeuken, kent heerlijke recepten. Maar kent Spanje ook van die typische eenvoudige gerechten behalve de tortilla de patatas? Ja, met oud brood, zoals de mijas de pan, geweekt brood met knoflook en wat je verder nog in huis hebt, maar daar ben ik geen liefhebber van. En arroz a lo pobre, met kipfilet en chorizo, maar dat is toch niet echt pover. Toen schoot me dit recept arroz blanco con tomate y huevo frito te binnen en als je niets in huis hebt behalve je ijzeren voorraad, is dit best een leuk recept.

Ingrediënten:
75 à 100 gram p.p. Spaanse of Italiaanse rijst
2.5 keer zoveel warm water of bouillon
1 teentje knoflook
1 ei per persoon
Voor de tomatensaus: 
1 kleine ui, klein gesneden
1 teentje knoflook, kleingesneden
1 blik tomaten
olijfolie

Bereiding:

  1. Verwarm olijfolie in een koekenpan, voeg de knoflook toe en bak zachtjes tot het de geur afgeeft.
  2. Voeg de rijst toe en roer door de geurige olijfolie tot alle korrels bedekt zijn.
  3. Voeg het warme water of de bouillon (van een blokje) toe, laat aan de kook komen, draai het vuur lager en laat ca. 20 minuten sudderen tot het vocht vrijwel verdampt is. Draai het vuur uit en leg een deksel op de pan.
  4. Maak intussen de tomatensaus door in een pannetje de ui en de knoflook in een beetje olie aan te fruiten, de kleingemaakte tomaten uit blik erbij te doen en 20 minuten te laten pruttelen. Eventueel wat water toevoegen. Op smaak brengen met peper en zout en eventueel at suiker.
  5. Bak in ruim olijfolie een ei per persoon. Eigenlijk meer frituren, dus tijdens het bakken steeds olie over het ei scheppen.
  6. Serveer de tomatensaus apart of over de rijst. Leg daarop het gebakken ei.


Eventueel nog een worstje erbij of gebakken banaan; dan heb je Arroz a la Cubana.

En ik heb nog rijst over. Dus morgen nog een recept met rijst, met boter, eidooier en geraspte kaas.


1 opmerking:

Clementine zei

Je zult het niet geloven, ik heb van de week heel wat kookvideos gekeken. Ik geloof dat ik begon met "het bakken van een goede omelet" en ik kwam terecht bij omurice : http://youtu.be/WTf5EgVY5uU
Ik vind dit zo'n grappig recept omdat je de omelet heel kunstig om de rijst moet klappen. Dit ga ik zeker binnenkort maken. Het lijkt toch wel heel veel op jouw rijstrecept met ei. Is dit weer telepathie ?