zondag 28 oktober 2012

Heerlijke champignonsoep van Anthony Bourdin



Het recept is eigenlijk is eigenlijk te eenvoudig om op te schrijven. Maar het is echt lekker en de volgende dag nog lekkerder. Anders aan deze soep is in feite het gebruik van veel boter, sherry en het langdurig sudderen. Had ik niet van verwacht van die grofgebekte Anthony Bourdin.


Ingrediënten:
75 g boter
1 kleine ui, dun gesneden
400 gram (grot)champignons, in plakjes
1 liter  lichte kippenbouillon of bouillon
1 takje platte peterselie
(Truffel)zout en peper
60 ml sherry van heel goede kwaliteit

Bereiding: 
  1. In de middelgrote pan 2 eetlepels van de  boter smelten op matige hitte en de ui toevoegen. Zachtjes bakken tot de ui zacht en doorschijnend is, voeg dan de champignons en de resterende boter toe. Zweet  het mengsel ongeveer 8 minuten aan, zorg dat de ui niet bruin wordt.
  2. Roer er de kippenbouillon en de peterselie door en breng aan de kook. Onmiddellijk vuur lager zetten en ongeveer een uur laten sudderen.
  3. Na een uur, de peterselie verwijderen. Meng met een staafmixer of in de blender tot een gladde soep. Breng op smaak met zout en peper en breng weer aan de kook.
  4. Sherry toevoegen, goed mengen en meteen serveren.
  
Variaties:
  1. Vervang enkele van champignons door een paar gedroogde cèpes of morieljes, geweekt en uitgeknepen. Niet te veel want de gedroogde paddestoelen zullen een veel sterkere smaak hebben.
  2. Schroei, op hoog vuur, per persoon een enkele kleine mooie verse cantharel of morielje, snijd ze in mooie stukjes en laat ze op de soep drijven 
  3. En helemaal lekker wordt de soep door van paar druppels truffelolie over  het oppervlak te sprenkelen, net voor het opdienen. 

3 opmerkingen:

Clementine zei

Ga ik vandaag maken, wijkt niet veel af van mijn gebruikelijke recept, waar ik alleen nog thym bij doe. Ik denk niet dat ik nog sherry in huis heb, helaas. Zal op mijn lijstje zetten voor als ik weer boodschappen ga doen in Spanje.

Clementine zei

Ik heb mijn heerlijke soepje gemaakt, dan wel zonder sherry, maar met slagroom. En stiekem zo'n bouillonblokje van bospaddestoelen pluuuuuuuuuuuuus een potje fond de volaille van Lidl Deluxe. Je weet ik ben fan van Lidl. Maar de volgende keer ga ik hem meken met een scheut sherry zodra ik die in huis heb.

Clementine zei

22/3/2020 Goh, ik had niet gezien dat ik jouw soepje al een keer gemaakt had in 2012 ! Vandaag precies volgens jouw recept gemaakt. Het is de sherry die het hem doet. Echt lekker. Ik had nog een fles sherry staan dus dat kwam goed uit. Ik heb nog een restje. Morgen doe ik er truffelolie door.