donderdag 20 september 2012

Tuinbonen en kikkererwten met gebakken ei.

Foul Mudammas

Als ik door goed gesorteerde Turkse toko's loop, zou ik het liefst een gids willen hebben of zo'n audiotour met koptelefoon langs alle onbekende potjes en blikjes. Ik viel voor dit blikje


en bedacht dat ik hier een recept uit mijn nog 'to do' lijstje van zou maken: foul mudammas, een favoriet ontbijt en tussendoortje uit Egypte, Jordanië, Syrië en Libanon. Voor mij was het een avondmaaltijd, weer eens iets anders dan witte bonen in tomatensaus.


Ingrediënten:
1 blik tuinbonen van 450 gr
1 blik kikkererwten van 450 gr
(of een blik gemengde tuinbonen en kikkererwten))
2 grote knoflooktenen, gehakt
gekneusd komijnzaad
1 theelepel zout
1 dl citroensap
1 ei p.p.
Garnering naar keuze:
gehakte tomaat
gehakte peterselie
2 radijsjes in plakjes
lente-uitjes
komkommer
1 theelepel cayennepeper
1/4 kopje extra vergine olijfolie

Bereiding:
  1. Verwarm de bonen in een pan.Voeg eventueel voor de smeuïgheid nog wat warm water toe.
  2. Meng in een kom de gehakte knoflook met komijnzaad, zout en citroensap.
  3. Voeg de bonen eraan toe en stamp met een aardappelstamper niet helemaal fijn.
  4. Meng goed door elkaar en garneer met gehakte peterselie, tomaten, radijs, ringetjes lente-uitje, olijfolie en cayennepeper.
  5. Bak een ei en leg het er bovenop.
Achteraf was dit recept helemaal niet nodig, want het blikje is al kant en klaar gekruid.
Andere recepten met gedroogde tuinbonen:
Egyptisch pitabroodje
Burgers van gedroogde tuinbonen
Griekse gestoofde gedroogde tuinbonen







Geen opmerkingen: