zaterdag 11 augustus 2012

Venkelsoep met garnalen


Het was echt heel lekker, moet je echt ook eens maken. Ik dacht eerst dat het aan mij lag, want behalve het ontbijt had ik de hele dag niets gegeten. Maar mijn huisproever, bij wie ik de AKV woorden - Aubergine, Koriander, en Venkel  niet hardop mag noemen, vond het heerlijk. Dus voor de venkelhaters: dit is geen venkelsoep maar een vissoep met garnalen.

Ingrediënten voor 4-6 personen:
1 ui
100 gr bleekselderij
1 kg venkel
2 el boter
2 el ouzo, of anders pastis
750 ml bouillon*
zeezout
Witte peper
125 gr = 3 garnalen p.p.
50 gr slagroom
Geraspte schil van een halve citroen



Bereiding:
  1. Hak de ui fijn.
  2. Hak de bleekselderij fijn.
  3. Snijd het groen van de venkel en zet apart.
  4. Zet ook 75 gr van de venkel apart en hak de rest fijn.
  5. Laat een el boter heet worden in de pan en fruit de venkel, ui en bleekselderij aan.
  6. Doe er de ouzo en de bouillon bij, laat aan de kook komen en laat 15 min. sudderen.
  7. Ondertussen: snij de venkel die je apart hebt gezet. Doe een klontje boter in een koekenpannetje en bak de venkel zachtjes 4 minuten. Voeg de garnalen toe. Bak ze tot roze en rasp er de citroenschil over.
  8. Pureer de soep met de staafmixer, voeg de slagroom toe, laat weer warm worden en breng op smaak met peper en zout.
  9. Snij het venkelgroen fijn.
  10. Serveer de soep in kommetjes of glaasjes, garneer met het garnalenmengsel en bestrooi met het venkelgroen.
* Ik heb hier een visfond, een beetje water en een stukje visbouillonblokje gebruikt. De volgende keer moet ik de inhoud van het koekenpannetje even op keukenpapier laten uitlekken, anders krijg je van die vetogen in de soep.

Recept uit het Lidl receptenblaadje dat ik uit Griekenland heb meegenomen.

1 opmerking:

cornélie zei
Deze reactie is verwijderd door de auteur.