maandag 27 augustus 2012

Kalfsschenkel uit de oven met groene asperges

Kalfsschenkel uit de oven


Ingrediënten:
1 kalfsschenkel (1,8 kg)
600 gr groene asperges
100 ml slagroom
groentebundel (1 wortel, 1/2 ui, 1 stengel bleekselderij)
kruidenbundeltjes (laurier, salie, rozemarijn)
knoflook
peterselie
basilicum
witte wijn
extravergine olijfolie
zout en peper
materialen: staafmixer, aluminiumfolie

Bereiding:
Verwarm de oven voor op 200C.
Ik heb 2 schijven, ca. 800 gram gebruikt

  1. Leg de kalfsschenkel in een braadslede en voeg zout, peper, olie, 2 glazen wijn, de groentebundel, het kruidenbuideltje en 1 knoflookteen toe.
  2. Braad de schenkel ca. 40 minuten in de oven. Verlaag de temperatuur van de oven naar 180C. Dek de slede af met aluminiumfolie en braad de kalfsschenkel ca. 2 uur verder in de oven.
  3. Breek ondertussen de harde uiteinden van de asperges en kook ze ca. 6 minuten. Giet de asperges af, snijd de stelen in plakjes en laat de punten heel.
  4. Verhit 2 el olie in een koekenpan. Bak de plakjes asperges ca. 3 minuten met 1 knoflookteen en een fijngehakt bosje peterselie. Voeg de slagroom, zout en peper toe. Verwijder na ca. 1 minuut de knoflook, voeg 5 blaadjes basilicum toe en pureer het geheel glad.
  5. Rooster wat broodkruim kort in de oven of in een koekenpan goudbruin.
  6. Serveer de kalfsschenkel in stukken met de in de lengte gehalveerde aspergepunten op de aspergepuree.
  7. Bestrooi met geroosterd broodkruim en serveer.

Het vlees was heerlijk mals en gelatineus. Ik ga toch eens vaker kalfsschenkel bereiden. Je hebt er geen omkijken naar, is lekker en bij mijn Turkse slager is het niet extreem duur. Elke dinsdag heeft hij aanvoer vers kalfsvlees en daar moet hij het de hele week mee doen, dus moet ik er tijdig bij zijn.

Recept Stinco al forno uit La Cucina Italiana

1 opmerking:

Clementine zei

Ik heb er ook nog 2 in de diepvries liggen die ik gekocht heb bij een boer in de bergen (daar waar wij hebben gegeten voor de Opera in Mosset). Vlees van loslopend vee in de bergen. Ik zal er ook eens iets mee doen.