woensdag 15 augustus 2012

Julia Child's Aubergine Pizza's


Aubergine pizza's recept van Julia Child




Het is vandaag Julia Childs 100e geboortedag . Zelfs het Google logo is vandaag aan haar verjaardag aangepast. Bovendien is het ook nog mijn verjaardag. Ik moet eerlijk bekennen dat ik voordat ik de film Julie and Julia met Meryl Streep zag, nog nooit van haar gehoord had. Ik had haar graag willen ontmoeten, want het lijkt me een leuk mens. En ik verdenk haar ervan dat ze altijd wel een fles wijn op het aanrecht had staan. Maar daar houdt onze gelijkenis verder mee op.
De video met de Franse omelet is klassiek. En kijk even naar deze remix.van de video's, die is echt leuk En hier vind je alle afgestofte video's on line.

Voor onze beider verjaardagen maak ik vandaag een recept van haar, waaruit blijkt dat ze heel vooruitstrevend was: Julia Child's Aubergine Pizza's (Tranches d'aubergine à l'italienne) uit Julia Child's Kitchen.

Ingrediënten: 
1 aubergine, ongeveer 240 gr en 9-10 cm lang 
1 el zout, voor het uitlekken van de aubergine
2 el olijfolie
ongeveer 2 theel. gedroogde Italiaanse kruiden
1/3 cup* vers geraspte Parmezaanse kaas 
1/3 cup geraspte mozzarella
rode pepervlokken 

Saus ingrediënten:
 2-3 theel. extra vergine olijfolie 
3 grote tenen knoflook, zeer fijn gehakt 
1 blik in blokjes gesneden tomaten op sap 
(of gebruik 3 cups geschilde en in blokjes verse tomaten, ca. 6 st.)
 1/2 theelepel. gedroogde Italiaanse kruiden mix **
basilicum (staat niet in het recept)
1/4 theelepel. gedroogde oregano



Voorbereiding:
  1. Snij beide uiteinden van de aubergine, snij ze dan ze in plakken van 1 cm.
  2. Leg de plakken aubergine op een dubbele laag keukenpapier en bestrooi beide kanten royaal met zout. Laat de aubergine ongeveer 30 minuten uitlekken. 
(Na 15 minuten, de oven op 190C. voorverwarmen) 

Maak ondertussen de saus:
  1. Verhit 2-3 theel. olijfolie en bak de fijngesneden knoflook tot het geurt. Laat niet bruin worden.
  2.  Voeg de in blokjes gesneden tomaten, gedroogde Italiaanse kruiden, ** of verse als je die hebt, incl. basilicum,  en gedroogde oregano toe en laat de saus sudderen totdat hij is ingedikt, maak wat fijner met een vork. Voeg eventueel wat water toe en hou de saus warm.
Verder:
  1. Na 30 minuten, de aubergine met keukenpapier afdrogen en het grootste deel van het zout verwijderen,
  2. Kwast de bakplaat in met olijfolie of neem een bakvel,  leg er de plakken aubergine op, bekwast de bovenkanten van de aubergine met olijfolie en bestrooi met gedroogde Italiaanse kruiden. 
  3. Schuif in de oven en laat ze in ongeveer 25 minuten gaar worden  (maar niet zo lang, dat de plakjes papperig worden en hun vorm verliezen ', zoals Julia zegt.) 
  4. Meng intussen de vers geraspte Parmezaanse kaas met de mozzarella. Na 25 minuten of wanneer de aubergineplakken klaar zijn, de aubergine uit de oven halen en de oven op grillen zetten.
  5. Verdeel een paar eetlepels saus over elke plak aubergine, en top met een royale hoeveelheid kaas. 
  6. Zet pizza's onder de grill tot de kaas gesmolten is en licht bruin, zo'n  3 à 4 minuten.
Serveer warm, bestrooi eventueel met rode pepervlokken.

* 1 cup is ongeveer een cappuccinokopje.

1 opmerking:

Clementine zei

Nogmaals gefeliciteerd met je verjaardag !
Het is toch wel weer heel toevallig dat ik vrijwel hetzelfde recept op mijn "to do" lijstje heb staan. Ik heb de ingredienten al in huis en maak het morgen of overmorgen, zoals het uitkomt.